October 30, 2019

• Instagram Social Ikon

Travel Journal: Quedlinburg

August 22, 2019

Sommerferien er ovre for mit vedkommende, og jeg har indfundet mig i hverdagen igen. Jeg er så småt ved at komme i omdrejninger, om end jeg synes, at sommeren var lige vel hurtigt overstået. Det synes jeg vel nok, fordi den var dejlig. Jeg havde egentlig tænkt, at jeg ville få skrevet lidt herinde i sommerferien, men jeg har simpelthen ikke haft min computer tændt én eneste gang i løbet af mine tre ugers ferie. Og det tror jeg sådan set er en mægtig god ting. Jeg har haft tid til at komme helt ned i gear, og det har været rart. Til gengæld mærker jeg også skrivelysten melde sin ankomst igen, så jeg satser på lidt mere liv herinde de næste uger. Blandt andet arbejder jeg på en boganbefaling, som snart bliver udgivet.

I første omgang vil jeg dog dele en lille rejseoplevelse med jer, for det lykkedes N og jeg at tage på en spontan tur i den sidste uge af vores sommerferie, som vi så gerne ville. Vi endte simpelthen med at køre til Tyskland, nærmere bestemt Quedlinburg.

Middelalderbyen Quedlinburg ligger ved Harzen, omtrent syv timers kørsel fra Aarhus. Det viste sig at være en ideel destination for os, der ikke havde tid og penge til at rejse langt, men som alligevel gerne ville lidt væk. Vi faldt omgående for de brostensbelagte gader og byens mange farverige bindingsværkshuse. Den yndige bymidte blev i 1994 en del af UNESCOs verdenskulturarv, og med god grund.

Vi overnattede på et hotel, 10 minutters gang fra centrum, og herfra gik vi hver dag en tur igennem byens snørklede gader. Selvom Quedlinburg er forholdsvis lille, fik vi mange hyggelige timer til at gå med at udforske sidegader, baggårde og deslige. Mens den store torveplads foran byens rådhus er en kende turistet, byder de mindre gader på hverdagsliv og idyl på bedste tyske maner. Det bedste måltid spiste vi på Anno 1560, en restaurant, der med venlig betjening serverede velsmagende retter, som vi nød i deres hyggelige gårdhave.

Undervejs på en af vores gåture rundt i byen nåede vi den saksisk-romanske kirke, St. Servatius, som med sin beliggenhed på toppen af bakken Burgberg byder på en skøn udsigt over byen. Til kirken hører en nydelig have med urter, lavendel og velduftende roser, og med udsigten til skæve bindingsværkshuse og maleriske baggårde, var det svært ikke at føle sig godt tilpas.

Det med at føle sig godt tilpas var et gennemgående tema på vores ferie, og afslapning og nærvær blev prioriteret højt. Af samme grund kørte vi en af dagene til den nærliggende by Thale, hvor vi tog i termal bad. Det var så skønt, og det er længe siden jeg har været så afslappet! Tiltrængt.

Man kan ikke tage til Harzen uden at udforske naturen, så derfor kørte vi naturligvis også en tur op i bjergene. Harzen har måske ry for at være lidt af en pensionistghetto, og det er egentlig lidt ærgerligt, for området byder på spændende natur og et hav af vandre- og mountainbikeruter. Vi valgte en kuperet vandrerute på 10 kilometer, som via skovstier ledte os til en lysning, hvor vi kunne nyde vores medbragte sandwiches og den imponerende udsigt over dalen under os. Landskabet mindede os om Norditalien, og det bidrog til følelsen af at være "rigtigt" på ferie.

Kort fortalt er Quedlinburg og det omkringliggende område ganske ideelt til en lille kærestetur. Vi var afsted i fem dage, og det var passende. Er man sej til at vandre, er der vandreruter til flere ugers ferie. Tyskland er bestemt andet end autobahn og Berlin, og jeg kan varmt anbefale Quedlinburg.

P.s. Husk at bestille apfelstrudel så ofte som muligt, når du er i Quedlinburg. Som min gode østrigske ven David venligt informerede mig om, så er apfelstrudel teknisk set østrigsk, men den tyske variant går bestemt også an.